اخبار افغانستان

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل و چند نکته پرادوکس‌های قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل؛ وقتی جهان از یک گروه تروریستی توقع دارد

جبهه مقاومت ملی، کابل: مجمع عمومی سازمان ملل در نیویارک قطعنامه‌یی را در پیوند به افغانستان زیر اشغال طالبان صادر کرد. در این قطعنامه که روز پنج‌شنبه (١٩ عقرب) منتشر شد، مجمع عمومی سازمان ملل از گسترش فعالیت شبکه‌ها و گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرده و رییس این دور از مجمع گفته است که زنده‌گی مردم افغانستان زیر چتر طالبان شبیه زنده‌گی در «آخرالزمان» است.
در این قطعنامه به نقض حقوق بشر به ویژه زنان، گسترش تروریسم بین‌المللی، کشت و تولید مواد مخدر، حقوق اقلیت‌ها، کشتارها و تیرباران نظامیان پیشین و آزارواذیت و شکنجه روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی اشاره شده است.
اعضای مجمع سازمان ملل متحد با نگرانی از افغانستان زیر اشغال طالبان و عدم توانایی یا خلاف‌ورزی عمدی طالبان برای حل بحران افغانستان از طالبان خواسته‌اند تمام معاهدات، میثاق‌ها یا کنوانسیون‌های دوجانبه یا چندجانبه را که افغانستان قبلاً آن را امضا کرده است، رعایت کرده و به ‌آن کاملا احترام بگذارد. این در حالی است که طالبان مردم افغانستان را از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم کرده‌اند.
زنان افغانستان به سرعت در حال حذف از زنده‌گی عمومی‌اند و مردان نیز به اتهام عدم هفکری با طالبان هر روز کشته می‌شوند. طالبان حتی قوانین نافذ در افغانستان را ملغی کردند و به هیچ کنوانسیون و میثاق بین‌المللی باورمند نیستند.
این قطعنامه با پرادوکس‌های بسیاری دچار است. سازمان ملل متحد از تروریستی‌ترین رژیم حاکم خواهان توجه به امنیت شهروندان شده است.
از این گروه که برجسته‌ترین مسیر درآمدش کشت، تولید و بازار مواد مخدر است، خواهان توقف تجارت مواد مخدر شده و همچنان خواستار رعایت حقوق شهروندان افغانستان شده است.
تروریسم بین‌المللی در حال گسترش
زابا کروسی، رییس این دور از مجمع سازمان ملل می‌گوید: “سازمان‌های تروریستی و جنایت‌کار یک بار دیگر در افغانستان در حال رشد هستند.” او از شبکه حقانی و القاعده به عنوان بخشی از سازمان‌های تروریستی فعال در افغانستان نام برده است و با ابراز نگرانی از حضور تروریست‌های خارجی در افغانستان گفته است که طالبان باید تعهد جدی خود را در مبارزه با تروریسم به نمایش بگذارند و مانع ورود ترویستان در افغانستان شوند.
در قطعنامه از طالبان خواسته شده که گام‌های مشخصی علیه همه سازمان‌های تروریستی، به ویژه شبکه القاعده، گروه داعش و سایر گروه‌های وابسته به آن‌ها بردارند، در حالی که در جولای ام‌سال، ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده پس از سال‌ها اختفا سر از مهمان‌خانه‌یی در کابل برآورد.
این مهمان‌خانه که در منطقه درجه یک پایتخت افغانستان موقعیت داشت مربوط مقام‌های ارشد طالبان بود که مورد حمله پهپادهای آمریکایی قرار گرفت. در این حمله علاوه بر رهبر القاعده، از نزدیکان سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله رژیم متجاوز طالبان نیز کشته شدند. میزبانی طالبان از فرد درجه یک القاعده در کابل، مهر تأیید غیرقابل انکاری بر روابط عمیق طالبان با القاعده است. با وجود کشته‌شدن رهبر القاعده و نشر ده‌ها گزارش درباره حضور و گسترش فعالیت القاعده زیر چتر طالبان هنوز مجمع عمومی سازمان ملل از تروریستی‌ترین رژیم توقع مقابله با تروریسم‌ بین‌المللی دارد، در حالی که طالبان خود بخش عمده‌یی از تروریسم جهانی را تشکیل می‌دهند.
گزارش‌های بسیاری تا کنون درباره حضور جنگجویان خارجی در افغانستان منتشر شده است. یکی دیگر از نشانه‌های گسترش تروریسم بین‌المللی زیر چتر طالبان، پرتاب موشک در اپریل امسال از خاک افغانستان به ازبکستان بود. طبق آخرین آمارها، طالبان میزبان بیش از ١٠ هزار جنگجوی خارجی‌ متشکل از اعراب، چچنی، داعش و القاعده‌اند که هر روز بر این رقم افزوده می‌شود.
طالبان؛ سلاطین مواد مخدر
در قطعنامه هفتادوهفتمین مجمع سازمان ملل متحد هم‌چنان تأکید شده است که طالبان باید عواقب مخرب تروریسم را درک کنند. سازمان ملل متحد تأکید کرده که کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان نیازمندی‌های مالی گروه‌های تروریستی را تأمین می‌کند و باید در مقابل آن مبارزه صورت گیرد.
در بخشی از این قطعنامه گفته شده که جامعه بین‌المللی مجدداً انتظار دارد که طالبان به تعهدات خود در مقابله با کشت، پروسس و انتقال مواد مخدر عمل کند.
در بیست سالی که طالبان علیه حکومت‌های جمهوری در افغانستان آتش جنگ را شعله‌ور نگه داشتند، کشت و تولید مواد مخدر یکی از بنیادی‌ترین و بزرگترین منبع عایداتی آنان بود. بر بنیاد گزارش سازمان ملل متحد در سال ٢٠٢١، تنها عاید برآمده از مواد مخدر به دست طالبان به بیش از ٢ بیلیون دالر در این سال می‌رسد.
طالبان پس از تجاوز به افغانستان فرمانی را برای منع کشت و تولید مواد مخدر صادر کردند، اما این فرمان مانند فرمان‌های دیگر کذب ثابت شد و نه‌تنها تجارت مواد مخدر متوقف نگشت که بر بنیاد گزارش‌ها، افزایش نیز یافته است.
وضعیت اقتصادی
سازمان ملل متحد از وضعیت «وخیم اقتصادی و انسانی» در افغانستان ابراز نگرانی عمیق کرده و از افزایش ناامنی غذایی هشدار داده است. در قطعنامه این سازمان آمده است که باید برای احیای نظام بانکی و مالی و امکان دست‌رسی به دارایی‌های متعلق به بانک مرکزی افغانستان و تقویت تلاش‌ها برای تأمین کمک‌های بشردوستانه کار بیشتری صورت گیرد.
در جریان یک سال گذشته بیش از ١.٥ میلیارد دالر از سوی جامعه جهانی به افغانستان کمک شده است، اما هنوز مردم افغانستان در فقر غوطه‌وراند. طالبان هفته‌یی یک بار ٤٠ میلیون دالر دریافت می‌کنند، اما هنوز میزان فقر در حال صعود است. بر بنیاد گزارش برنامه غذایی جهان بیش از ۹۷ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار دارند.
توقع اقدام برای بهبود وضعیت اقتصادی زیر چتر طالبان، بسیار واهی و غیرقابل تصور است. این گروه با این که تا کنون صدها میلیون دالر دریافت کرده، اما آشکار نیست که این مبلغ‌های هنگفت در چه مسیری به مصرف می‌رسند، با این حال از گروهی تروریستی چون طالبان جز گسترش تروریسم بین‌المللی با استفاده از این کمک‌ها، انتظاری بیشتری نمی‌توان داشت.

تأمین امنیت؛ درخواستی از مخل امنیت

در قطعنامه سازمان ملل متحد آمده است که طالبان باید به تضمین‌های خود برای تأمین امنیت مردم افغانستان عمل کنند و به حقوق بشر و شهروندان افغانستان احترام بگذارند. اعضای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد تأکید کرده‌اند که طالبان باید امنیت مکان‌های دپیلماتیک، کارکنان عرضه خدمات بشردوستانه و سایر سازمان‌های بین‌المللی را در افغانستان تأمین کنند.

این درخواست در حالی مطرح شده است که تا کنون حمله بر شفاخانه‌ها و دانشگاه‌های بسیاری در کارنامه طالبان است و تا هنوز ده‌ها کارکن خدمات بشردوستانه از سوی طالبان کشته شده‌اند. برجسته‌ترین این مورد را می‌توان در کشتار واکسیناتوران در روزهای نخست اشغال افغانستان به دست طالبان پیدا کرد.

بر بنیاد مواد قطعنامه، آزادی‌های اساسی شهروندان از سوی طالبان سرکوب و به طور فزاینده‌یی محدود می‌شود. اعضای این نشست تأکید کرده‌اند که طالبان در تصمیم‌شان مبنی بر عدم بازگشایی مکتب‌های متوسطه و لیسه‌های دخترانه تجدید نظر کنند.

سیاست‌ها و شیوه‌های محدودکننده حقوق بشر و آزادی زنان را کنار بگذارند؛ امری که برای طالبان “خط سرخ” است و در بیش از پانزده ماه گذشته اجازه نداده‌اند درب مکاتب به روی دختران باز شود. افزون بر این، گزارش‌های ابتدایی در حال نشر است که این گروه به زودی دانشگاه‌ها را نیز به روی دانش‌جویان دختر خواهند بست.

در این قطعنامه هم‌چنان تأکید شده است که عاملان آزارواذیت و حمله به روزنامه‌نگاران مطابق با قوانین ملی و بین‌المللی به دست عدالت سپرده شوند و تضمینی برای احترام گذاشتن به آزادی عقیده و بیان و آزادی رسانه‌ها داده شود.

این در حالی است که طالبان همواره از تأمین امنیت جانی و کاری خبرنگاران خبر داده و تذکر داده‌اند که به آزادی بیان احترام دارند. اما در بیش از یک سال گذشته همواره از بازداشت، شکنجه و بدرفتاری افراد طالبان با خبرنگاران گزارش شده و درست‌رسی خبرنگاران و رسانه‌ها به اطلاعات به شدت کاهش یافته است.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۱۶ رأی موافق و ۱۰ رای ممتنع از چین، کره شمالی، پاکستان و روسیه به تصویب رسید. اما آن‌چه آشکار است، تداوم چرخ کشتار طالبان است که هر روز مردم افغانستان را بیشتر در کام سیاه‌روزی و مرگ فرو می‌برد.

افغانستان در یک سال و اندی از اشغال طالبان فروپاشی تمام عرصه‌های خود را شاهد بوده است و هر روز بر این که طالبان مرتکب جنایات جنگی می‌شوند و افغانستان به کانون نقض حقوق بشر تبدیل شده است بیشتر ثابت می‌شود، با این حال همچنان چشم جهان بر این وضعیت بسته است.

افغانستان به سرعت در حال تبدیل‌شدن به خطری بالقوه برای منطقه و جهان است و در صورتی که دید جامعه جهانی این‌گونه باشد و جلو تداوم استبداد و خودکامه‌گی‌های یک گروه تروریستی گرفته نشود، دیر یا زود ناامنی و تروریسم به منطقه و جهان نیز سرایت خواهد کرد.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا