اخبار افغانستان

فرار قاضیان زن از حاکمیت طالبان

سیمرغ، کابل:  ده‌ها قاضی زن که برای تامین عدالت و تطبیق قانون در جامعه کار می‌کردند، از ترس تیرباران شدن به دست گروه طالبان، کشور را ترک کردند.
امروز یک‌شنبه 23 اسد/ مرداد، سی‌ان‌ان گزارش‌ای را از فرار صدها قاضی زن پس از تسلط گروه طالبان به افغانستان به نشر رسانده است. در این گزارش آمده این قاضیان زن به کمک هلنا کندی، از وکلای برجسته بریتانیا از افغانستان بیرون شده اند.
فوزیه امینی، یکی از ده‌ها قاضی زن که برای تحقق عدالت در افغانستان کار می‌کرد، در شرایطی این کشور را ترک کرد که ناگزیر شد مدارک تحصیلی‌اش را هنگام فرار در میان لباس خود بدوزد. به گفته فوزیه، گروه طالبان با تسلط بر کشور، آرمان یک مردم آزاد و عدالت پرور را نابود  و حضور زنان را از ابعاد مختلف جامعه حذف کردند. تعداد هم‌مسلکان فوزیه که نتوانسته‌اند از کشور بیرون شوند به او گفته‌اند که در حال حاضر زند‌گی پنهانی و همانند زندانیان دارند. خانم امینی تصریح کرده‌است که طالبان پس از اخراج زنان از قوه قضاییه افغانستان، عملاً حق مراجعه قانونی برای رفع هرگونه خشونت در برابر زنان را سلب کرده‌اند. گفتنی‌ست که هزاران زن در زیر سلطه طالبان در کشور از حق آموزش و کار محروم شده‌اند و حتی برخی‌آن‌ها  در بند طالبان به سر می‌برند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا