اخبار افغانستان

طالبان در پی حذف زنان اند

سیمرغ، کابل: عفو بین الملل در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت زندگی زنان و دختران در افغانستان نگرانی کرده و گفته است که طالبان در پی حذف و سرکوب زنان اند.
عفو بین المل امروز چهارشنبه 5 سرطان/ تیر گزارش ای را از وضعیت زندگی زنان افغانستان منتشر کرده، گفته است دختران افغان با سرکوب و حذف از جانب طالبان رو برو اند. در این گزارش آمده که طالبان از زمان به قدرت رسیدن شان تا کنون زنان را به چالش کشیده اند. گزارش افزوده که طالبان در روز های نخست پیروزی شان خود را گروه معتدل‌تر از دور گذشته حاکمیت شان نشان دادند و از ادامه کار و تحصیل دختران صحبت می‌کردند اما روشن شد که آنان دختران بالا تر از صنف هتفم را از رفتن به مدرسه منع کرده اند و حجاب را به زنان و دختران افغانستان اجباری دانسته و زنان را از رفتن به کار نیز محدود کرده اند. عفو بین الملل در این گزارش گفته است زنان و دختران افغانستان به دلیل تخلفات کوچک بازداشت و مجازات می شوند و حمایت از دختران و زنان در برابر خشونت‌های خانوادگی وجود ندارد. گزارش همچنان از محدودیت‌ها و دستگیری زنان و زندانی شدن زنان معترض انتقاد کرده است.
در این گزارش آمده است: “در مجموع، این سیاست‌ها سیستمی از سرکوب را تشکیل می‌دهند که تقریباً در تمام جنبه‌های زندگی زنان و دختران را مورد تبعیض قرار می‌دهد. این سرکوب خفقان‌آور علیه جمعیت زن افغانستان روز به روز در حال افزایش است”. محققان این گروه در یک تحقیق نُه ماهه با 90 زن و 11 دختر بین سنین 14 تا 74 سال در سر تا سر افغانستان مصاحبه کرده اند، در میان مصاحبه شوندگان کسانی بوده اند که توسط طالبان شکنجه، ضرب و شتم و تهدید به مرگ شده اند. این زنان به دلیل تظاهرات از سوی طالبان بازداشت و شکنجه شدند. یکی از دانشجویان دختر که نزد طالبان زندانی بوده، گفته است؛ که از ناحیه شانه، صورت، گردن و جاهای دیگر دچار شوک الکتریک شده است و طالبان به او فحش داده اند و با میل تفنگ تهدید کرده اند که می‌توانند او را بکشند و کسی هم جسد او را پیدا نکند. یک زن دیگر در گفتگو با عفو بین المل گفت که افراد طالبان او و دیگر زنان بازداشت شده را به سینه‌ها و بین پاهای شان شلاق می‌زدند تا نتوانند به دنیا نشان دهند. این زن می‌گوید طالبان به من گفتند”ما می توانیم همین الان تو را بکشم و هیچ کس چیزی نمی گوید.” در بخش دیگری این گزارش آمده که سطح ازدواج کودکان، ازدواج زودهنگام و اجباری در افغانستان تحت حاکمیت طالبان در حال افزایش است. این افزایش به دلیل بحران اقتصادی و انسانی در افغانستان و فقدان چشم انداز تحصیلی و شغلی برای زنان و دختران است. این گزارش مواردی از ازدواج اجباری زنان و دختران با اعضای طالبان را با استفاده از زور وفشار و تهدید دختران و  یا خانواده های شان نیز به ثبت رسانده است.
یک زن دیگر از شمال افغانستان به عفو بین الملل گفته که مشکلات اقتصادی او را مجبور کرده تا دختر 13 ساله اش را در بدل دریافت 60 هزار افغانی به نکاح یک مرد 30 ساله از همسایگانش در آورد، این مادر از اینکه دیگر دختر اش گرسنه نخواهد بود حس آرامش می‌کند. گزارش عفو بین المل طالبان را رژیم مرد سالار عنوان کرده است. از پیروزی طالبان به افغانستان دست‌کم یک سال می‌گذرد اما هیچ کشوری این گروه را به رسمیت نشناخته است زیرا شرایط را که جهان از طالبان می‌خواهند تکمیل نکرده و همچنان به خواست های گروهی شان که محدود کردن زنان و دختران از تحصیل، کار و محدودیت رسانه‌ها است پا فشاری دارند. جهان از طالبان می‌خواهد که به حقوق بشر احترام بگذارند.
حاکمیت طالبان و فروپاشی اقتصادی، فقر را به طور چشمگیری افزایش داده و یکی از بدترین بحران های بشری جهان را ایجاد کرده که میلیون‌ها نفر برای تامین غذای خانواده‌هایشان تلاش می‌کنند، اما اکثریت شان تنها به یک وعده‌ غذایی در 24 ساعت دسترسی دارند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا