اخبار افغانستان

طالبان، 300 خانواده را از شهرستان خواجه بهاوالدین دستور کوچ دادند

سیمرغ، تخار: منابع می‌گویند به ادامه ورود و جابه‌جایی وزیرستانی‌ها به مناطق مرزی با تاجیکستان در استان تخار، دها خانواده دیگر به تازگی وارد شهرستان خواجه بهاوالدین شدند.
منابع محلی امروز سه‌شنبه 8 سنبله/ شهریور به سیمرغ می‌گویند که روز گذشته ده‌ها خانواده وزیرستانی و کوچی به شهرستان خواجه بهاوالدین وارد شده و در مکاتب و مساجد جا‌به‌جا شدند. به گفته منابع خانواده‌های وزیرستانی و کوچی که به شهرستان‌های مرزی با تاجیکستان وارد می‌شوند با خود سلاح  دارند و از حمایت قوی طالبان برخوردار اند. یک‌باشنده روستای کتکجر در گفتگو با خبرگزاری سیمرغ گفت: “همزمان با ورود، ده‌ها خانواده دیگر وزرستانی‌ و کوچی به شهرستان خواجه بهاوالدین، طالبان به خانه‌های مردما روستای کتکجر و لاله گذر رفته و به مردم دستور داند که در دو روز آینده خانه‌های شان را ترک کنند.”این باشنده محل افزود که مردم نگران حضور سنگین وزیرستانی‌ها و کوچی به شهرستان خواجه بهاوالدین و غصب خانه‌های شان توسط این آنان به همکاری طالبان اند.همچنان کلیپ تصویری از منطقه در اختیار سیمرغ قرار گرفته نشان می‌دهد که دست‌کم 30 موتر، خانواده‌های وزیرستانی را به روستای لاله گذر شهرستان خواجه بهاوالدین انتقال می‌دهند. در این ویدیو زنان و مردان دیده می‌شوند که در عقب موتر های نوع “تویتا دینا”نشسته اند.باشندگان محل می‌گویند، اکنون این خانواده‌های تازه وارد در شماری از مکاتب و مساجد منطقه جای گرفته اند و طالبان در تلاش اند تا هرچی زوتر برای آنان، خانه و محل بودوباش تدارک کنند، برای همین فرمان کوچ 300 خانواده را از چند روستا داده اند.
فریدون نام مستعار یک باشنده محل، در گفتگو به ما تاید کرد که طالبان، روز گذشته به دروازه خانه او آمده، دستور داده اند تا هرچی زودتر خانه‌اش را ترک کند و با خود چیزی بر ندارد، زیرا مهمان آنان به منطقه رسیده اند.در چند هفته اخیر صدها خانواده از وزیرستانی‌ها و کوچی‌ها به چند شهرستان ماورایی کوکچه در استان تخار جا‌به‌جا شده اند. این خانواده های کوچی از سوی طالبان در مناطق مرزی با تاجیکستان و در اطراف رود آمو، مستقر شده اند.مقامات طالبان در سفر به استان تخار نیز روند جابه‌جای، وزیرستانی‌ها را به جدیت زیر نظر دارند. مردمان بومی منطقه نیز از ترس طالبان نتوانسته اند در برابر این تصمیم، اعتراض کنند. مردم می‌گویند خانواده‌های که دو هفته پیش رسیده و در خانه‌های مردم مستقر شده بودند، اکنون به غصب زمین‌های مردمان بومی اوزبیک و تاجیک اقدام کرده اند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا