اخبار افغانستان

رهبر جبهه مقاومت می افغانستان: جنایات طالبان سبب شده است که دنیا انها را به رسمیت نشناسند

پس از آنکه گفتگوها در روز اول نشست ویانا دور از حضور رسانه‌ها خاتمه یافت؛ یک تعداد رسانه‌ها، نقل قول‌های متعددی از رهبر جبهه مقاومت ملی به دسترس اذهان عامه قرار دادند.

در پایان روز اول نشست ویانا، روزنامه اندیپندینت نقل کرد که احمد مسعود در طی این گفتگوها گفته است: «این نشست سرآغاز تشکیل ائتلاف بزرگ توام با مبارزه علیه طالبان است و آغوش همه برای تشکیل اتحاد باز است.»

همچنانی که روز دوم این دور نشست ویانا به خاتمه انجامید، روزنامه اندیپندینت فارسی مدعی شد که به نسخه‌ای از سخنرانی احمد مسعود دست یافته که در آن نکات ذیل برجسته عنوان شده است.

احمد مسعود طی سخنرانی روز دوم خود گفته است؛ «دولت‌های غرب و شرق طرحی برای افغانستان ندارند  گروه‌های سیاسی و نظامی ضد طالبان باید روی طرح و انسجامی که بتواند حمایت جهان را جلب کند، به توافق برسند.»

این روزنامه همچنان گزارش می‌دهد که احمد مسعود در واکنش به اظهارات آمنه محمد در مورد برگزاری نشستی برای بحث درباره به رسمیت شناختن طالبان می‌گوید؛ «این سخنان با هدف آزمایش نبض جامعه افغانستان در این زمینه مطرح شده است و اگر واکنش منسجمی مشاهده نشود، ممکن است که جهان حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد.»

 همچنان گفته می‌شود که احمد مسعود در بخشی از سخنرانی با اشاره به انتقادها از جبهه مقاومت ملی، برخی از انتقادها را «بجا» خوانده و تاکید کرده است که به انتقادها پاسخ داده می‌شود.

همچنان احمد مسعود در حاشیه روز دوم نشست ویانا طی مصاحبه اختصاصی با بی‌بی‌سی فارسی به مسائل و پرسش‌های پاسخ داده است که نکات برجسته آن قرار ذیل است:

اکثریت به مطلق اشتراک کنندگان دور دوم نشست ویانا برخلاف دور نخست، به این نتیجه رسیدیم که گروه طالبان تا وقتی که بااستفاده از تمام ابزارهای لازم وادار به گفتگو نشوند، این‌ها به هیچ صورت راه حل سیاسی را نمی‌پذیرند.

رهبر جبهه مقاومت ملی همچنان تأکید کرد؛ در این دور نشست‌ها تمام اشتراک کنندگان از شفافیت بیشتر، اتحاد بیشتر، همفکری بیشتر و جسارت و اداره بیشتر در امر مبارزه با طالبان برخوردارند.

احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی در پاسخ به این پرسش بی‌بی‌سی که نقطه اصلی اختلاف جبهه مقاومت با طالبان چیست؟ گفت: طالبان به اراده مردم افغانستان پاسخ مثبت بدهند و به مجردیکه این گروه یک انتخابات شفاف را تحت نظارت سازمان ملل و کشورهای بی‌طرف قبول بکنند، فعالیت جبهه مقاومت ملی را متوقف می‌سازیم. او با تاکید بر اینکه مردم افغانستان حق دارند تا خودشان، سرنوشت شان را تعیین بکنند گفت؛ هیچ چیزی زیباتر از آزادی یک انسان نیست.

در بخشی از این مصاحبه احمد مسعود هدف از نشست ویانا را چنین عنوان کرد: تلاش‌های مشترک همه‌ای ما در نشست افغانستان جهت پیداکردن راه حل برای معضل سخت و عمیق افغانستان است، در شرایطی که دنیا و منطقه دو سال است به نسبت مصروفیت‌ها و تقابلات شان در جاهای دیگر، مردم افغانستان را تحت حاکمیت ظالمانه طالبان به فراموشی سپرده اند.

احمد مسعود در پاسخ به پرشی که کدام کشورها جبهه مقاومت را حمایت می‌کند، گفت؛ کشورهای که پس از دو سال هنوز هم طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند و میلیون‌ها مهاجر افغانستانی را به آغوش باز پذیرفتند، نشانه حممایت از مردم افغانستان است.

او همچنان هشدار می‌دهد که؛ اگر دنیا و منطقه سیاست تحمل وضعیت موجود و پالیسی حفظ شرایط موجود را کنار نگذارند و به راه حل‌های جدی چالش افغانستان همکاری نکنند، وضعیت می‌تواند خطرناکتر برای مردم افغانستان و دنیا باشد.

رهبر جبهه مقاومت ملی در پاسخ به انتقادهای که گویا اعضای این جبهه از یک خانواه و ولایت هستند گفت؛ ما در کنار مبارزه نظامی در برابر دشمنان، در عرصه رسانه‌ای با بُعد دیگری از مبارزه روبرو هستیم، بخشی از انتقادها کاملاً «بجای» است و اصلاحات آورده شده و به دنبال اصلاحات بیشتر نیز هستیم. اما یک بُعد که به عنوان تبلیغات رسانه‌ای دشمنان و منافقان به پیش گرفته میشود، مسائلی است که حقیقت ندارد؛ در پاسخ به آن‌ها باید گفت که به ساختار و تشکیلات جبهه مقاومت ملی مراجعه کنند و حزب و نهادی را اگر متکثرتر از جبهه مقاومت ملی یافتند، انتقادات شان قابل قبول است.

همچنان در جریان کنفرانس مطبوعاتی رهبر جبهه مقاومت ملی در روز سوم نشست ویانا، احمد مسعود در پاسخ به اینکه چشم انداز پیروزی جبهه مقاومت چگونه است، گفت: در عین حال که خطر سقوط افغانستان را به تمام منطقه و اروپا هشدار داده بودیم، با آگاهی کامل به این نتیجه رسیدیم که نه شرق مردم افغانستان را کمک می‌کند و نه غرب… بناً ما دو راه بیشتر نداشتیم؛ زندگی زلت‌بار و اسیر با ازدست دادن تمام ارزش‌ها و جنگ فاجعه‌بار با همه ارزش‌ها. و مردم انتخاب شان را کردند. با این تفاوت که؛ در ۲۰ سال گذشته جنگ افغانستان با اتکای به قدرت خارجی بود، اما این‌بار اتکای مردم و مبارزه ما به دو عنصر اساسی است (خدا و مردم)…

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا