مقالات اجتماعی

دورنمای رمضان

نویسنده: کما الدین حامد

بخش هژدهم

درباره شب قدر

( بارویکرد به سوره قدر)

ـــ چرا ” لیلة القدر” یا شب قدر نه روزقدر؟

به لحاظ جایگاه قرآنی شب دارای مزیت های است که آن را مناسب تعیین مقدرات و إعطای عظمت مینماید .

به لحاظ إجتماعی نیز شب زمان تصمیم گیری و به نوعی زمان ارادۀ عقلانی برای انسان ها میباشد و معمولا شب ها است که تصامیم مهم و سختی گرفته میشود و همچنان شب زمان بدست آوردن فرصت تفکر و آرامش است آنجا که خداوند شب را به عنوان لباس برای انسان معرفی نموده است .

درقرآن برخی نشانه های توجه به شب اینها اند :

یک، عروج ملکوتی انسان درشب صورت میگیرد و معراج انبیأ من جمله پیامبراکرم نیز شب بوده است چنانچه میفرماید ( سبحان الذی أسری بعبده لیلا من المسجد الحرام الی المسجد الاقصی …) پاکی آن ذاتی را که به سفر شب برد بنده اش را شب از مسجد حرام تا مسجداقصی ( قدس ) .

دو، أمر به تهجد در شب شده است و اساسا تهجد نماز شب را گفته میشود و به گفتۀ پیامبراکرم بهترین نماز بعد فرایض پنجگانه همان نماز شب است و قرآن میفرماید ( ومن اللیل فتهجد به ..) درشب نماز بگذار …

سه، یکی از نشانه های بندگی خالصانه شب زنده داری است و نجوای شبانه میباشد .

بنده درخلوت شب که دیگران در آرامش و آرمیده اند بیدار و به یاد یار می باشند و شب را در سجده وقیام زنده نگه میدارند . درقرآن کریم آمده است ( والذین یبیتون لربهم سجدا و قیاما ) و کسانی که درحال سجده و قیام برای پروردگارشان شب میگذرانند .

چهار، درقرآن پروردگار متعال سه بار به شب سوگند خورده است و میدانیم که سوگند پروردگار به أشیاء نمایانگر أهمیت آنها یا أهمیت دادن به آنها میباشد و خداوند هم به شب سوگند یاد کرده است تا اهمیت زمانی شب تبارزیابد و ما بی التفات به این اهمیت نباشیم :

( واللیل إذا عسعس ) سوگند به شب هنگامی که به آخر رسد . عسعسه تاریکی رقیق را گفته میشود.

( واللیل إذا أدبر ) سوگند به شب هنگامی که پشت کند و به پایان رسد .

( واللیل إذا یسر ) سوگند به شب هنگامی ( بسوی روشنائی روز) حرکت نماید .

پنج، مناسب ترین زمان استغفار یا طلب مغفرت گناهان هم دامن شب معرفی شده است و استغفار همان إعتراف به گناهان است که توأم با طلب آمرزش صورت میگیرد و مقدمۀ برتوبه میباشد به این معنی که توبه رجوع ازگناه کردن است با تصمیم و إراده و این رجوع باید توأم با طلب آمرزش ازگناهان گذشته باشد که هرطلب آمرزش موقوف به إعتراف به گناه است و روی همین ملحوظ إعتراف به گناه د راسلام جایگاه ویژه دارد و به معنی نوعی قرار گرفتن در زیر باران رحمت الهی است نه به معنی رعب و ترس برخواسته ازشکوه پروردگار آنطوریکه برخی غربی ها در بارۀ اسلام فکرمیکنند . قرآن کریم میفرماید ( وبالاسحار هم یستغفرون ) و درسحرگاهان آنها آمرزش میطلبند …

ـــ شب قدر کجا ؟

برخی دوستان سوال میکنند که به لحاظ تفاوت طول جغرافیای زمانی میان کشورهای مختلف، همیشه در ساعات که دریک کشور شب است درکشور دیگر شب نمیباشد و این باعث میگردد که شب قدر برای برخی اساسا میسر نباشد و یا اینکه اساسا یک شب نباشد !

فراموش نکنیم که در قرآن ” لیلة ” آمده است که به لحاظ إلصاق تأ وحدة در جنس لیل یا شب به معنی یک شب کامل میباشد و شب کامل کرۀ زمین همان شب  درطول بیست و چهار ساعت یا در طول یک دور وضعی زمین برمحورخود است و به این معنی در طول بیست وچهار ساعت یک شب کامل قراردارد و ممکن است به لحاظ ساعات تفاوتی باشد ولی به لحاظ کل بیست و چهار ساعت تفاوتی وجود ندارد .

یعنی شب ما إلزاما در آمریکا شب نیست ولی دربیست و چهار ساعتیکه شب ما درآن قراردارد شب آمریکا نیز قراردارد منتها با تفاوت آغاز وپایان ساعات .

درحقیقت شب قدر یک شب کامل کرۀ زمین است و کسی در زمین از آن محروم نمیباشد و هم یک شب است نه شب های متعدد .

ادامه دارد …

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا