اخبار افغانستانتحلیل و تبصره سیاسی

جبهه مقاومت ملی افغانستان عزم و شایستگی خود را در میدان جنگ ثابت کرده است

 

 نشر شده در سایت Home : تحلیل: واشنگتن تایمز

جبهه مقاومت آخرین نیروی باقی‌مانده است که برای ارزش‌های دموکراتیک در افغانستان می‌جنگد و از بقایای نیروهای امنیتی افغانستان تشکیل شده است. آنها از آگوست 2021 بدون هیچ‌گونه حمایت خارجی آغاز به جنگ کردند و هم‌چنان موفق شده‌اند تاکنون نیروهای خود را حفظ کنند.

 توافق فاجعه بار دوحه در سال 2020 و خروج عجولانه نیروهای ایالات متحده و ناتو در سال 2021 باعث شده است که افغانستان بار دیگر به مرکز و پناهگاه تروریسم بین المللی تبدیل شود.

افغانستان تحت سلطه طالبان به کشوری تبدیل شده است که زنان در آن از داشتن زندگی به سبک دلخواه خودشان محروم هستند.

 هم‌چنان در افغانستان گروه‌های مذهبی و اقوام غیر پشتون مورد ظلم قرار گرفتند درحالی که سازمان‌های تروریستی خارجی از سوی طالبان با آغوش باز استقبال می شوند.

از 2021 تاکنون، بیش از 20 سازمان گروه‌های تروریستی در افغانستان پایگاه ایجاد کرده اند که هزاران جنگجو از سراسر آسیای جنوبی، مرکزی و غربی به این کشور سرازیر شده اند.

 طالبان در نخست طوری خود را وانمود کردند که با هیچ گروه تروریستی رابطه ندارند، در حالی‌که القاعده و دیگر تروریست‌ها را پذیرفته اند و ایمن الظواهری رهبر القاعده را در مهمانخانه خود در فاصله یک مایلی کاخ ریاست جمهوری در کابل میزبانی کرده‌اند تا این‌که او در یک حمله پهپاد ایالات متحده در ماه جولای سال گذشته کشته شد.

طالبان میلیاردها دلار سلاح، تجهیزات و مهمات را که بعد از خروج نیروهای امریکایی به جا مانده بود، بین گروه‌های تروریستی که دولت های آسیای مرکزی را تهدید می‌کنند توزیع کرده است.

آنها به شاخه پاکستانی خود، (TTP)/ تحریک طالبان پاکستان اجازه داده‌اند تا به ارتش پاکستان حمله کنند. افزون‌بر این، طالبان پاسپورت و کارت شناسایی افغانستانی را به اعضای تروریست‌های خارجی توزیع می کند تا در آینده به کشورهای دیگر نفوذ کنند.

باید گفت، پس از یک سال و نیم، طالبان هیچ تمایلی برای قطع روابط خود با تروریسم نشان نداده است. هر روز که می گذرد، وضعیت امنیت داخلی بدتر می شود به دلیل این‌که طالبان اجازه گسترش گروه های تروریستی خشن منطقه‌ای را می دهد.

 طالبان درگیر تنش های داخلی هستند و جناح های مخالف برای کسب قدرت و منابع با هم رقابت می کنند. رهبران این‌گروه در کابل و قندهار در حال دور شدن از یکدیگر هستند و این وضعیت می‌تواند طالبان تضعیف نماید و منجر به شکست این گروه شود.

ضعف مدیریتی طالبان باعث شده‌است که سازمان های تروریستی بیشتر تقویت گردد و به این گروه ها اجازه می دهد امنیت جهانی را تهدید کنند.

 جهان در حال حاضر شاهد این مسئله است، زیرا گروه وابسته به دولت اسلامی در افغانستان، معروف به داعش قابلیت‌ها و استخدام خود را بسیار بهبود بخشیده است.

با قدرت گیری طالبان در کابل، داعش ثروت فراوانی در افغانستان به دست آورده است و حتی از میان مردم در افغانستان سربازگیری می نمایند.

 گروه داعش سایر گروه های تروریستی منطقه ای را در محور خود قرار داده است و تبلیغات خود را به زبان‌های محلی، منطقه‌ای و بین المللی از جمله انگلیسی و عربی افزایش داده‌اند.

داعش همچنین نیروهای سابق امنیت ملی افغانستان، به‌ویژه کماندوها که به مدت 20 سال توسط ایالات متحده آموزش، مشاوره و تمویل شده بودند را جذب میکنند، این گروه از آنها و خانواده هایشان محافظت می کند، در حالی که طالبان به دنبال به رگبار بستن آنها هستند.

داعش دل صفوف طالبان و دستگاه استخباراتی آنان نفوذ کرده است و با استفاده از تنش داخلی طالبان افراد این گروه را نیز جذب می نماید، عملیات‌های اخیر داعش، مانند بمب‌گذاری مقابل وزارت خارجه در کابل و ترور والی طالبان در ولایت بلخ، به وضوح نشان می‌دهد که آنها در دستگاه اطلاعاتی و نظامی طالبان نفوذ عمیق کرده‌اند.

داعش بعنوان یک تهدید جدی، در حال افزایش است و زودتر از حد انتظار ثبات جهانی را تهدید خواهد کرد. ژنرال اریک کوریلا، ریس ستاد ارتش ایالت متحده، هشدار داد که داعش قادر خواهد بود در مدت شش ماه آینده به دارایی های ایالات متحده و اروپا حمله کند. این تهدیدی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.

 گذشته مقدمه است – آخرین باری که گروه های تروریستی آزادی عمل در افغانستان داشتند، القاعده بزرگترین حمله را در خاک ایالات متحده طراحی و اجرا کرد. در حال حاضر تنها مخالف طالبان و گروه های افراطی فعال در افغانستان، جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود است.

جبهه مقاومت عزم و شایستگی خود را در میدان جنگ ثابت کرده است و آنها تنها کسانی هستند که می توانند با تروریسم در افغانستان مبارزه کنند. چشم انداز آنها برای یک افغانستان دموکراتیک است که در آن همه شهروندان بدون توجه به جنسیت، اعتقادات مذهبی و قومیت از حقوق برابر برخوردار شوند. اما در حالی که جبهه مقاومت در یک سال و نیم گذشته بدون حمایت باقی مانده است، طالبان صدها میلیون دلار به نام کمک های بشردوستانه و مبارزه با تروریسم از ایالات متحده دریافت می‌کنند با حداقل این‌گونه حمایت، جبهه مقاومت ملی می تواند خود را از نظر نظامی و سیاسی برای شکل دادن آینده بهتر در افغانستان با پر کردن خلاء قدرت و جلوگیری از ظهور داعش آماده کند. انجمن عملیات ویژه آمریکا از طرح جبهه مقاومت نسبت به تغییر سیاست متمرکز و نوع حاکمیت کنونی طالبان در افغانستان حمایت خواهد کرد.

وضعیت افغانستان را نباید نادیده گرفت. ایالات متحده برای جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه القاعده، طالبان و سایر گروه های تروریستی وارد افغانستان شد. با این حال تروریسم امروز در افغانستان نسبت به سپتامبر 2001 قوی تر است. طالبان بیش از دو دهه میشود که با جهاد گران افراطی جهانی همسو هستند و طالبان از گذشته شان نمی‌توانند فاصله بگیرند و عدم توجه بر وضعیت کنونی در افغانستان تکرار حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ را به دنبال خواهد داشت.

برگردان: یحیی “فیضی”

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا