اخبار افغانستان

تاراج آثار باستانی در غور؛ کندن کاری در اطراف منار “جام غور” جریان دارد

سیمرغ، غور: گروه طالبان پشتون‌تبار در استان غور به بهانه تامین امنیت منار جام غور، دست به تاراج  منابع زیر زمینی در محوطه منار زده‌اند.
منابع محلی امروز دوشنبه 22 سنبله/ شهریور، به سیمرغ می‌گویند چند روز پیش طالبان پشتون‌تبار به منظور تامین امنیت منارجام غور به استان غور رفته بودند و زمانکه در نزدیک منار مستقر شدند، دست به کندن کاری اطراف منار جام غور، زنده‌اند.
منابع محلی از استان غور می‌گویند که نیروهای طالبان در پی تاراج منابع زیر زمینی و آثار باستانی در اطراف منار هستند. به گفته منابع، کندن کاری اطراف منار، به این آثار باستانی آسیب‌های جدی می رساند. فرهاد آزاد منش، فعال فرهنگی در غور به این باور است که گروه طالبان به ارزش‌های فرهنگی اهمیت قایل نیستند و با کندن کاری اطراف آن عمر این آثار مهم تاریخی را کمتر می‌کنند. او می‌گوید منار جام غور در نتیجه بی توجهی‌ها در سال‌های اخیر آسیب جدی دیده و این کار میتواند به نابودی آن کمک کند. یک منبع معتبر که نمی‌خواهد از او درگزارش نام‌برده شود، می‌گوید:”طالبان پشتون‌تبار شماری از آثار باستانی را از اطراف منار جام غور بیرون کرده اند.” به گفته این منبع احمدشاه دین‌دوست والی طالبان برای استان غور، با فرمانده پشتون‌تبار، نظامیان که تازه در اطراف جام غور جابجا شده و دست به کندن کاری زده‌اند، دعوا و گفتگو کرده و از آنان خواسته تا هرچی زودتر اطراف منار را ترک کنند. منبع افزود که والی طالبان در غور این موضوع را به مقامات مرکزی طالبان در کابل نیز گزارش کرده اما در چند روز گذشته هیچ پاسخ‌ای از جانب آنان دریافت نکرده است. جام غور، یکی از آثار تاریخی مهم در استان غور است که در نتیجه بی توجهی مقامات محلی و مسوولین اطلاعات و فرهنگ استان غور درحالی تخریب شدن است. در یک‌سال اخیر گزارش‌های متعددی از بدتر شدن وضعیت این آثار مهم تاریخی به نشر رسید. حالا که طالبان در اطراف جام غور، کندن کاری را آغاز کرده اند، آسیب پذیری این بنای تاریخی و فرهنگی را بیشتر کرده است.

فرید عمری

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا