تحلیل و تبصره سیاسی

تاجیکان افغانستان و چالش اقتدار سیاسی

نویسنده: محمداکرام اندیشمند

 

بخش چهاردهم 

ناهماهنگی و ناهمسویی در سیاست خارجی:

برداشت و سليقه هاي متفاوت، نا همسويي و نا همآهنگي و حتي تناقض و تضاد در سياست خارجي ميان رهبران دولت و احزاب متحد دولت بخشي ديگر از ضعف و کمبودي بود که به دوام اشتباهات در اين عرصه مي انجاميد. رهبران دولت، حتی احمدشاه مسعود و استاد ربانی میان خود و رهبران احزاب متحد دولت که افکار و سليقه هاي متفاوت در مسايل مختلف داشتند بر سرِ سياست و مناسبات خارجي دولت نيز با ديدگاه متعدد، ناهمآهنگ و گاهي متضاد ظاهر مي شدند.

ضعف و ناتوانی رهبران تاجیک تبار دولت مجاهدین در جلب حمایت خارجی و طرد خصومت پاکستان با خود حتی قبل از دسترسی به قدرت سیاسی و تشکیل دولت در کابل بر می گشت. آن ها نتوانستند متحد و حامی خارجی قبل از تصاحب دولت برای خود پیدا کنند. احمدشاه مسعود بعد ها در جریان تشدید جنگ ها در کابل و به خصوص در دوران مقاومت به این ضعف پی برده بود و بارها می گفت که اشتباه کلان ما این بود که ما درک درستی از روابط خارجی نداشتیم و قبل از تصرف کابل و دسترسی به حکومت با هیچ کشور خارجی تماس نداشتیم تا از ما حمایت کنند.

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا