اخبار افغانستان

بازرسی گسترده خانه‌به‌خانه در پنجشیر؛ طالبان ۲۵ تن را بازداشت کردند

سیمرغ به نقل از صدای افغانستان، پنجشیر: گروه طالبان در جریان بازرسی خانه‌ها در روستایی قاش‌دراز پرانگال منطقه سنگی‌خان شهرستان آبشار در استان پنجشیر مردی را با شلیک دو گلوله مجروح کردند که اکنون در وضعیت وخیم در بیمارستان به سر می‌برد.

منابع محلی امروز شنبه، ۲۶حمل/فروردین، به خبرگزاری صدای افغانستان‌گفتند، گروه طالبان ۳ روز قبل در جریان بازرسی خانه‌ها در روستای قاشق دراز پرانگال منطقه سنگی خان نور محمد باشنده این روستا را با شلیک گلوله شدیداً زخمی کرده‌اند.

به گفته‌ای منابع نور محمد، با شلیک دو گلوله از سوی جنگ‌جویان طالبان مجروح شده و اکنون در بیمارستان ایمرجنسی استان پنجشیر میان مرگ و زندگی دست و پنجه نرم می‌کند.

گفته‌می‌شود جنگ‌جویان این‌گروه از سه روز به این‌سو جهت دریافت سلاح تلاشی خانه‌به‌خانه را در برخی روستاهای شهرستان آبشار آغاز کردند و با ضرب و شتم به صورت اجباری از مردم محل سلاح می‌خواهند.

یک منبع که نخواست نام‌اش گرفته شود، به خبرگزاری صدای افغانستان گفته‌است، طالبان روز گذشته روستا‌های “سرمه قاش” و “اگه بیت” در این شهرستان را هشدار داده‌اند تا هر فامیل یک میل اسلحه به آن‌ها تسلیم کند در غیر آن زندانی و شکنجه خواهند شد‌.

منبع تصریح کرده‌است که طالبان طی سه روز بازرسی خانه‌ها، ۱۲ تن از باشندگان روستاهای منطقه سنگی‌خان را بازداشت کرده و از آن‌ها سلاح می‌خواهند. منبع در ادامه می‌گوید، بسیاری از باشندگان محل نادار اند و در وضعیت بد اقتصادی قرار دارند و ضرورت‌های اولیه خود را به سختی پیدا می‌کنند، طالبان آن‌ها را نیز مجبور کرده‌اند تا اسلحه خریدار کرده و به این گروه تسلیم کنند.

این در حالی‌است که جنگ‌جویان طالبان ۴ روز قبل در برخی روستاهای شهرستان پریان نیز دست‌به بازرسی خانه‌ها زده و چندین تن از باشندگان محل را بازداشت کرده‌اند.

یک منبع از شهرستان پریان استان پنجشیر در صحبت تلفنی به خبرگزاری صدای افغانستان گفته‌است که طالبان ۷ تن از باشندگان این شهرستان را به ظن داشتن اسلحه و ارتباط با جبهه مقاومت ملی بازداشت کرده‌اند که از سرنوشت سه تن آن‌ها اطلاعات در دست نیست. منبع علاوه کرده یک تن بازداشت شده‌ها که از روستای کوهسار این شهرستان است پس از چند روز زندانی و شکنجه یک میل سلاح نوع کلاشینگوف به طالبان خریدار کرده و از بند این گروه آزاد شده‌است.

از سوی‌هم این منبع می‌گوید که جنگ‌جویان طالبان باشندگان بی‌طرف شهرستان پریان را بازداشت کرده و از آن‌ها به واسطه فشار و شکنجه در مورد خانواده‌ها و محل زندگی نیروهای مقاومت اطلاعات می‌گیرند‌ تا هنوز طالبان با این ترفند ۵ تن از روستای کوهسار و یک تن از روستای شانیز را به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی بازداشت کرده‌اند.

گفتنی‌است، طالبان چندین بار خانه‌های باشندگان پنجشیر را در شهر کابل و برخی ولايات دیگر نیز بازرسی کرده و صدها باشنده این استان را به بهانه‌های مختلف بازداشت و زندانی کرده‌اند.

یک منبع نزدیک به طالبان گفته‌است که بیش از ۴۰۰۰ مرد پنجشیری در زندان طالبان به سر می‌برند که این زندانیان مشمول اطفال، بزرگ‌سالان، نویسنده‌گان، هنرمندان و جوانان هستند. هم‌چنان منبع مذکور از شکنجه و رفتار خشن طالبان با آن‌ها نیز سخن گفته‌است.

یک باشنده پنجشیر، پس از آزادی‌اش از زندان طالبان به خبرنگار صدای‌افغانستان گفته‌است، شکنجه بالای زندانیان پنجشیری در میان طالبان یک امر معمولی است و طالبان بدون ترس و به قصد کسب ثواب باشندگان پنجشیر را شکنجه می‌کنند.

طی بیش از يک‌سال سلطه طالبان، صدها تن از باشندگان پنجشیر در نتیجه شکنجه‌های وحشتناک در زندان‌های این گروه یا جان باخته‌اند ویا آسیب شدید جسمی دیده‌اند.

گزارشگر: سالارآزادی

نمایش بیشتر

سیمرغ

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا