اخبارسیاسی و اجتماعیفرهنگ و ادبیاتمدیامستندها

آیا «چادری» نشان تبعیض جنسیتی و توهین به‌زنان نیست؟

نویسنده: داکتر ساحل حیدری

در پیوند به اینکه در برخی شهرهای افغانستان، مسئولان امر به معروف و نهی از منکر طالبان به‌منظور رعایت حجاب اسلامی، استفاده از چادری را در بیرون از منزل بالای زنان لازم گردانیده اند، آیا چادری همان حجابی است که قرآن کریم بدان تأکید کرده است؟

از دیدگاه مذهب امام ابوحنیفه و اکثریت فقهای معاصر، حجاب شرعی عبارت از هرنوع پوششی است که سر، گردن و قسمت‌های سینه و سایر بدن زنان را بپوشاند. پوشانیدن روی، دست‌ها و پاهای زنان (پایین از مُچ‌ها) شامل حدود حجاب شرعی نیست.

برقع افغانی که از آن در عرف عام به‌نام «چادری» یاد می‌شود، جدای از حجاب و یک امر عرفی و فرهنگی مربوط به مناطبق مشخص افغانستان می‌شود. حجاب یک وجیبه‌ی شرعی است اما نقاب یک امر عرفی ناشی از فرهنگ‌های اجتماعی جوامعی که هنوز در حال گذار از بدویت به‌سوی مدنیت اند.

بادرنظرداشت اینکه در عصر حاضر زنان در تمام جهان از خانه‌ها بیرون شده‌اند و در کنار مردان درس می‌خوانند، کار می‌کنند و در فعالیت‌های اجتماعی و توسعه‌ی جوامع بشری همچون مردان نقش بازی می‌کنند، استفاده از چادری زنان را از تمام فعالیت‌های اجتماعی و حقوق انسانی شان باز داشته و در چهاردیواری‌ خانه‌ها زندانی خواهد ساخت.

با درنظرداشت نقاط فوق، مسئولان وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، با فهم و برداشت ذوقی خود شان از شریعت اسلامی، بحث نقاب را با حجاب به اشتباه گرفته اند. در شرایط کنونی اگر بگوییم: چادری نشان تبعیض جنیستی و توهین به‌زنان پنداشته می‌شود، مبالغه نخواهد بود.

نمایش بیشتر

سیمرغ افغانستان

سیمرغ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی است که با اشتراک جمع کثیری از اندیشمندان، فرهنگیان و نویسنده‌گان در حوزه تمدنی و فرهنگی فارسی_ پارسی تشکیل گردیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا